Dlaczego warto jeść figi?

Figi to wyjątkowo wartościowe owoce. Jestem przekonana, że znając ich walory odżywcze, chętnie sięgniecie po nie przygotowując posiłki oraz częściej wykorzystacie je, jako samodzielną przekąskę.

Są doskonałe zarówno w formie świeżej, jak i suszonej. Świeże figi są dostępne niestety tylko przez krótki okres, suszonymi na szczęście możemy cieszyć się przez cały rok! 🙂

Figi możesz wykorzystać  jako dodatek do kanapek z twarogiem, sałatek, ciast lub koktajli. Świetnie komponują się również z wędlinami , żółtymi serami oraz daniami mięsnymi. Są także dobrym surowcem do przygotowywania przetworów – kompotów, dżemów, konfitur.

figi

 

Obfitują w biopierwiastki

Figi należą do owoców najbogatszych w cenne dla organizmu składniki mineralne. Dostarczają znacznych ilości potasu, wapnia, magnezu i żelaza. Zawierają również cynk oraz miedź.
Zaledwie 4 suszone figi (ok.55g) wzbogacają dietę w ponad 100 mg wapnia, czyli dostarczają 10% dziennego zapotrzebowania na ten cenny pierwiastek. Ta sama porcja pozwala pokryć ok. 20% zapotrzebowania na żelazo i ok.10% zapotrzebowania na potas.

Dostarczają błonnika pokarmowego

Figi są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego. Pierwszy rodzaj błonnika pomaga w regulowaniu poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Drugi poprawia perystaltykę jelit, chroniąc przez zaparciami.
Zawartość błonnika pokarmowego w 100g suszonych fig to ok. 13g, dla porównania w suszonych śliwkach jest go ok. 9g/100g.

Są źródłem fitosteroli

Owoce figowca są źródłem fitosteroli, związków przypominających budową cholesterol, będących składnikami błon komórek roślinnych. W organizmie człowieka fitosterole odgrywają rolę w profilaktyce chorób nowotworowych, takich jak rak jajników, prostaty, piersi, jelita grubego. Mają również działanie przeciwzapalne.
Fitosterole obniżają poziom cholesterolu we krwi i chronią przed rozwojem choroby wieńcowej.

Zawierają ochronne polifenole

Zarówno świeże, jak i suszone figi, są wyjątkowo bogate w związki polifenolowe. Mogą zawierać ich nawet kilkadziesiąt razy więcej, niż inne popularne w naszej diecie warzywa i owoce.
Polifenole to najlepsi pogromcy wolnych rodników, czyli atomów lub cząsteczek zawierających niesparowane elektrony, które uszkadzają komórki organizmu. Obecność polifenoli w diecie jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko rozwoju wielu chorób przewlekłych.

W ich składzie obecne są cenne enzymy

Świeże figi mają w swoim składzie ficynę, zaliczaną do grupy enzymów proteolitycznych czyli rozkładających białka. Ficyna może wspomagać proces trawienia. Ma ona również delikatne działanie przeczyszczające.

Rozwalniające właściwości ficyny w połączeniu ze znaczną ilością błonnika pokarmowego, sprawiają, że figi są doskonałym środkiem chroniącym przez zaparciami.

Działają antybakteryjnie

Wysoka zawartość składników bioaktywnych w owocach fig, zwłaszcza flawonoidów, wiąże się również z ich właściwościami antybakteryjnymi i przeciwutleniającymi.

figi

Tagi:  , , ,