Pikantny sposób na zdrowie, czyli papryczka chili w naszej diecie

Czy wiecie, że pikantna papryczka, popularna w kuchni meksykańskiej, tajskiej i indyjskiej, to znacznie więcej niż tylko przyprawa? Z badań naukowych wynika, że jej dodawanie do potraw może się okazać pomocne w walce z otyłością, niektórymi nowotworami i wrzodami żołądka.  Chili wzmacnia również odporność, korzystnie wpływa na serce i układ krwionośny oraz zmniejsza dolegliwości bólowe i stany zapalne.

Pomaga w walce z otyłością

Papryczka chili chroni nasz organizm przed otyłością na kilka sposobów! Pierwszym z nich jest ograniczanie ilości spożywanych pokarmów. Naukowcy odkryli, że podawanie kapsaicyny (piekącej substancji) obecnej w papryczce chili, sprawia, że zaczynamy zjadać mniej niż zwykle. Dzięki temu maleje również ilość energii (kalorii) dostarczanej w ciągu dnia wraz z dietą.

Drugi mechanizm ochronny wiąże się z odczuwaniem sytości, przy jednoczesnym ograniczeniu wielkości spożycia. Jak wynika z badań, osoby będące na diecie o obniżonej zawartości energii, spożywające kapsaicynę z papryczek chili, odczuwały podobny poziom sytości, jak osoby, w których diecie nie wprowadzono ograniczeń kalorycznych. W uproszczeniu oznacza to, że stosując do potraw chili, nawet jeśli zmniejszymy ilość przyjmowanych pokarmów, powinniśmy czuć się najedzeni

Piekąca papryczka chili zwiększa produkcję ciepła, a to wymaga znacznych nakładów energii. Spożywanie pikantnych potraw powoduje zatem, że jednocześnie dochodzi do spalania większej liczby kalorii w organizmie.

Chili wpływa również na zmniejszenie ilości insuliny (hormonu produkowanego przez trzustkę) potrzebnej do obniżenia poziomu glukozy (cukru) we krwi. Insulina jest hormonem anabolicznym, czyli sprzyjającym procesom syntezy w organizmie, w tym również rozrostowi tkanki tłuszczowej. Jej mniejsza ilość we krwi, to jednocześnie mniejsza tendencja do tycia.

chili

Dba o serce i naczynia krwionośne

Spożywanie papryczek chili wpływa na obniżanie poziomu cholesterolu i trójglicerydów, których zbyt wysokie stężenie jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej. Ponadto ostra papryczka ogranicza zlepianie się płytek krwi, a w wyniku rozszerzania naczyń krwionośnych obniża również ciśnienie krwi.

Kapsaicyna obecna w papryczkach odznacza się działaniem antyoksydacyjnym. Opóźnia proces utleniania tzw. „złego cholesterolu”, chroniąc przed rozwojem miażdżycy.

Walczy z rakiem

Badania naukowe wskazują, że zawarta w papryczkach chili kapsaicyna wykazuje działanie ochronne w przypadku niektórych nowotworów. Jej przyjmowanie wraz z dietą przyspieszało śmierć oraz ograniczało namnażanie komórek rakowych guza prostaty. Zbadano również jej hamujący wpływ na rozwój nowotworów płuc i okrężnicy oraz czerniaka i glejaka. Za szczególnie cenne antyrakowe działanie kapsaicyny, uznaje się hamowanie rozwoju nowych naczyń krwionośnych, którymi transportowany jest tlen do rozwijającego się nowotworu.

Chroni przed wrzodami żołądka

Kapsaicyna posiada działanie antybakteryjne przeciw Helicobacter pylori, bakterii uznawanej za najczęstszą przyczynę rozwoju choroby wrzodowej. Dodatkowo chroni żołądek poprzez zwiększanie produkcji śluzu oraz poprawę mikrokrążenia w jego błonie śluzowej.

Wzmacnia odporność

Papryczka chili jest bogatym źródłem witaminy A i C (ma jej kilkukrotnie więcej niż owoce cytrusowe) oraz beta-karotenu, czyli składników wzmacniających naszą odporność. Wśród minerałów w jej składzie występuje sporo żelaza, które również warunkuje sprawne działanie mechanizmów obronnych organizmu.

Łagodzi ból i stany zapalne

Kapsaicyna oddziałuje na receptory odpowiedzialne za odczuwanie bólu, powodując ich przejście w stan „uśpienia”. Dzięki temu, pomimo działania czynnika wywołującego ból, receptor nie jest aktywowany.
Działanie kapsaicyny wiąże się również z łagodzeniem stanów zapalnych. Dzieje się to w wyniku inhibicji (zahamowania) neuropeptydu tzw. substancji P (białkowej cząsteczki wpływającej na aktywność układu nerwowego), związanej z procesem zapalnym oraz pobudzanie przepływu krwi w miejscu objętym stanem zapalnym.

Jak sami możecie zauważyć, siła działania tej małej papryczki jest naprawdę zdumiewająca ! Może zatem warto częściej pomyśleć o nieco bardziej pikantnym menu

Literatura:

Milind, P., K. Sushila, 2012. A hot way leading to healthy stay. International Research Journal of Pharmacy. 3, 21-25.
Pieńko T. Kapsaicyna – właściwości, zastosowania i perspektywy. Biul. Wydz. Farm. WUM, 2013, 2, 11-17.
Westerterp-Plantenga M. , Janssens P. L. H. R. Red pepper can enhance energy metabolism and satiety.Nutrition Today. 49, 5S, 2014.

… i jeszcze coś dla ciekawskich …

Czy wiecie, że do określania ostrości potraw stworzono specjalną skalę Scoville’a? Według niej najostrzejszą papryką chili jest Carolina Reaper. Jej ostrość osiąga na omawianej skali wartość ponad 1 500 000! To naprawdę sporo, wiedząc, że poziom ostrości innych odmian chili np. jalapeño, zaczyna się już od kilku tysięcy.